SATRANÇ TAKTİKLERİ

- ŞAT: Şah çekiş, Alış, Tehdit,
- Veziri oyunun başında sürme,
- Rok yap, roktan sonra şahın önündeki 3 piyonu sürme, şah kanadında rok yap,
- Şahın önündeki piyonlardan birini oyun sonuna doğru sür, hava boşluğu bırak, kale matı olmamak için,
- Rakipten daha fazla alana sahipsen, taş değişme, daha dar alana sahipsen taş değiş,
- Aynı taşla iki kere oynama,
- En etkili yöntem açarak şahtır ya da açarak önemli bir taşı tehdit etmektir ya da çifte şahtır,
- İki taş birbirine bağlı ise bu bağı koparmak için basit bir yem verilebilir, koruyan taş kovalanabilir,
- Yanyana iki at ya da yanyana iki fil çok tehlikelidir,
- Filler rakibin atını sıkıştırabilir,
- Piyonlar fili sıkıştırabilir,
- Strateji belirle, kolay kolay değiştirme,
- Rakibin oynadığı taşlarla onun planını belirle,
- En iyi savunma hücumdur, rakibin saldırısını savuşturma yolu başka taşa saldırıdır,
- Bir taşın tehlikede ise onu kurtarmadan başka taşı tehlikeye atma,
- Korunmayan taşlara ve savunma yapan bir taşı koruyan taşlara bakmak,
- Açmaz ve şiş düşün, şah ya da değerli taşla,
- Piyon yeme, ileri sür, ama en çok piyonu ileri sürmeyi düşün çünkü geri gelemeyen tek taş piyondur,
- Ortadaki dört kareye hakim ol,
- Kendi atını 6. satıra taşı, rakibinin atını 6. satıra getirtme, gelmişse ye ya da tehdit et geri kaçsın,
- Rakibin çok iyi oynuyorsa atları ye,
- Dokunduğun taşı oyna, dokununcaksan düzeltiyorum demelisin,
- Taş olarak önde isen taş değişebilirsin,
- Gerideysen piyon değiş, değerli taş değişme,
- Öndeysen değerli taşları değiş, piyon değişme,
- Kalelerin önünü açın ya da kaleleri önü açık yere getiririn,
- Asla kaleleri ileri sürme oyun sonuna kadar,
- Oyun sonunda şahı da oyuna sok,
- GMG: Gelişim, merkez kontrolü, güvenlik,
- Atı merkezdeki 4 karede ya da onun etrafındaki 12 karede tut, diğer karelerde tutma, geçiş olarak kullanabilirsin ama tutma,
- Merkezi 4 kareye hakim olmaya çalış,
- At ve filleri önce oyna, şah vezir kaleyle oynama,
- En arkada en az bir kale bırak, şahın önünde üç piyon, f3te at olsun,
- Tüm taşları aktif oyuna sok,
- Kaleyi en son oyna, ilk 10 hamle oynama,
- Aynı taşı iki kere oynama,
- Bir başka taşın önünü tıkamadan taş geliştir,
- Taşları korumalı çık, son ŞAT, boşta taş var mı, sonra zayıf korunan taş var mı, kontrol et,
- Rakibin hareketlerini analiz et, hangi amaçla oynadığını düşün, hareket ve tehditleri düşün, file ve ata çok dikkat et,
- Şahın arkasına ve ya önüne önemli taşı koyma, açmaza, çatala, şişe diklat et,
- Kale vezir, vezir şah ya da kale kale çatala dikkat et, yanyana çapraz, yanyana üç kare veya yanyana beş kare durma,
- At ile değişme şansın varsa değiş, atı piyonla tut, ileride koru, çatal planla,
- Bir taşın tehdit edildiğinde önce kaçmayı dene, kaçamıyorsan sen de başka taşı tehdit et,  filler atı, piyonlar filleri çok güzel sıkıştırabilir, bazen bir kişinin kendi yanlış hamle ile çıkılmış taşları kendi taşını sıkıştırabilir, 2 büyük taşa 1 büyük taş tehdit edilmektense, 1 büyük taşın tek başına tehdit edilmesi daha önemli, şah çekerse 2-0 olabilirsin,
- Rakip piyon takası için çapraz olarak verdiğinde yeme, piyonu ileri sür, o bölgeyi kilitle,
- Bir taşı yiyeceğin kesinse başka güzel hamle düşün, varsa yeme, başka taş oyna hamle üstünlüğün olsun,
- Başka taşı tehdit etmek önemli değil, geri kovalamak hiç önemli değil, boşta olan taşın varsa onu korumak önemli,
- Küçük oyunlar kur, mutlaka bir hata bir kaç planın olsun, rakibin en zayıf yerini tesbit et, düşün, oraya, saldır, şahı korumaya al, sakın acele etme, hamlen kesin olsa da 2 dakika rahat rahat düşünebilirsin, rakibin amacını da sez ve tedbir al,
- Rakibin hücum etmek istediği kareyi hesapla, hamle sayısını hesapla, sen de aynı kareye destek çık, kaç taşla aynı yere saldırdığını hesapla, sen bir fazla taşla destek çık,
- Şahın bitişiğindeki karelerde bulunan taşa saldırıyorsa, bir taş eksik olabilirsin, yine karlı çıkarsın, mesela şahın önündeki piyona kale ve vezirle saldıran rakip için o piyonun herhangi bir taşla korusan mesela vezirle korusan bile sen karlı olursun, rakibi böyle durumda değişime zorla,
- Dokunduğun taşı oynamak zorundasın, saate basmadan sıra rakibe geçmez, o söylemek zorunda değil, seni bekler senin süren gider, süre sende iken gezip dolaşabilirsin, oyun esnasında konuşmak yasak, rakip oyuncuyu rahatsız etmek dikkatini dağıtmak yasak, 15dk geç kalınırsa hükmen mağlup, rakibini rahatsız etmek, saate sert vurmak, kazanan oyuncuya sataşmak, mimik harekatlerinde bulunmak onu rahatsız etmek, yarışmaya bilerek geç gelip rakibi bekletmek, kaybederken beraberlik teklif etmek, kesin kayıp oyunda oynamayıp beklemek, maçtan önce anlaşmak, rakipe teklifte bulunmak yasak halem bunları görürse oyunu iptal edebilir,
- Rakibin planını bozmak için ayne değerde taşı değişebilirsin,
- Çifte piyonu ( duble er ) orta alanda ise faydalı olabilir,
- Ayrık ( izole er ) merkezde ise faydalı olabilir,
- Ayrık ( izole er), çifte piyon ( duble er ), geri er, geçer er,
- Açık hat, yolu tehlikeli değildir ve önü açık  demektir, açık ama gidemiyorsa ( piyon gibi ) buna yarı açık denir,
- Parça parça olan piyonlara adacık denir, daha az parça olan daha avantajlıdır, parça olan piyonlara saldırmak daha kolaydır,
- Farklı kanatlardan rok atılmışsa piyonları önce çıkan avantajlı olur,
- Atlar genişletilmiş merkezde olmalıdır,
- Açılış hamleleri ya merkeze yönelik olacak, ya savunma amaçlı olacak, ya gelişim amaçlı olacak ya da şah güvenliğine yönelik hamle olacak,
- Korunan bir taşa en iyi saldırı yöntemlerinden biri, o taşı koruyan arkadaki taşı açmaza alıp o taşı savunmasız bırakmaktır,
- Rakibin açmazda bir taşı varsa ona tüm gücümüzle saldırmalıyız, öncelikle küçük taşlardan başlayarak saldırmalıyız,
- Bütün şah çekişler hesaplamaya değerdir, vezir verip yem olarak feda ederek efsane matlar gelebilir,
- Gözler, Beyin, Eller, GBE,
- Bol bol pratik yapın,
- Rakibin son hamlesini düşün,
- İyice düşünmeden oynama,
- Tüm şah çekişler bakılmaya değerdir,
- Tehditte araya taş koyabilirsin,
- Çatallara şişlere iyi bak, rakibin değerli taşlarını tehdit et,
- Hiç hamle bulamazsan pasif taşı aktif et oyuna sok,
- Veziri kalenin veya filin gidebileceği yollara koyma, o an gidemese de aradaki taş çekildiğinde mesela aradaki taşla şah çekilebilirse vezir gider,
- Fil en kolay sıkışabilecek taştır,
- f2 ve f7 karelerine dikkat et en zayıf karelerdir,
- İyi bir sebep olmadan  açılışta aynı taşla birden fazla hamle oynamayın,
- Eğer rakibiniz veziri erkenden oyuna sokarsa, atlarınızı ve fillerinizi ona saldırmakta kullanın,
- Taş kaybeden hamlelere de bakmaktan çekinmeyin, bazen çok sık değil, iyi hamle olabilirler.

Fedalar:
- Kaybettiğiniz aleti kazanmak için acele etmeyin,
- Aleti yeterince hızlı hücuma dahil etmediğinizde, özellikle vezir olmaksızın, çok az feda başarılı sonuca ulaşır,
- Şaha açıkça saldırmak can alıcı olabilir, bundan dolayı şahın şatosunu yıkmak için genellikle ikinci feda gerekir,
- Şaha saklandığı yerde devamlı olarak sıkıştırabilirsek veya kaçış yolunu kesebilirsek, zamanımızı ve tempomuzu yedek kuvvetlerimizi saldırıya katılmalarını sağlamak için kullanabiliriz.
- İki kaleden biri ileri sürülürmüşse diğeri şahın yanına ya da ilerideki kalenin en gerisine onu tutacak şekilde getirmeli.
- Oyun sonunda bir şah ile bir piyon kalırsa şahları yüzyüze pozisyona ilk getiren kazanır, sürekli şahı rakip şahının opozisyonunda tut, piyonun yolunu güvenceye alınca sür, şahı piyonun önünden götür, piyon arkadan gelecek, vezir çıkış karesinin sağ veya sol çaprazına kadar şahla gelmen gerek, eğer geride olan sen isen o tek piyonun önüne geç ve onun tam karşısından ayrılma, rakibin şahı ile o pozisyonunu ilk sen alırsan pat yapabilirsin, geride olan son kareden önce piyonla o pozisyonu elde etmeli yoksa olmaz, şahlar çok uzaksa uzak o pozisyonu denilen şahların arasında 3 kare kalacak şekilde karşılıklı durmaları hesaplanabilir, rakibin şahı tam köşede kalırsa piyonu çıkamazsın pat olur, ayrıca rakip o pozisyonu elde ettiyse piyonun hareket ihtimali varsa bir hamle öne sür ve o pozisyon avantajı sana geçsin, piyon gerideyse önce piyonun önüne geç şahı karşına al en son paralele kadar kovala, sonra piyonu gelirsin,
- Bir taş savunmaya bağlıysa ya yok edeceksin, saptıracaksın ya da kovalayacaksın,
- Sıkışık olan taş değişmeli, geniş alana sahip olan değişmemeli,

10 Altın Açılış Kuralı:
1- Geliştir,
2- Geliştir,
3- Geliştir,
4- Merkezi kontrol et,
5- Aynı taşla iki kez oynama,
6- İlk 10 hamlede kaleye dokunma,
7- Veziri erken oyuna sokma,
8- Amaçlı oyna, hedef geliştir,
9- Rakibin hamle ve tehditlerini hakkında düşün,
10- Kaleleri en arka yatayda bırak ve birbirine bağla,

Taktik, yapışacak bir şeyler varken, strateji ise yapılacak hiçbir şey yokken yapılandır.

Kolay kazanılmış bir mat tehdidi, piyon zayıf olduğunda ortaya çıkar.

Yorumlar

Popüler Yayınlar